«امیرکبیر» امروز ایران کیست؟
هبوط
اجتماعی فرهنگی

وزیر مختار روسیه در تهران و در شوال ۱۲۴۴ و به منظور عذرخواهی از واقعه قتل گریبایدوف انجام گرفت.

دومین مأموریت وی، رئیس هیأت سیاسی ایران به ارزنه الروم برای حل اختلاف مرزی میان ایران و عثمانی بود. در این مأموریت که نزدیک به دو سال طول کشید، افزون بر آشنایی با زدوبندهای سیاسی شرق و غرب و با دلیری خاصی، توانست اختلاف مرزی را به سود ایران پایان دهد و محمره (خرمشهر امروز) و زمین‌های وسیع طرف چپ شط‌العرب را ـ که مورد ادعای عثمانی بود ـ‌ به ایران بپیوندد؛ به این ترتیب بود که این کار و پیشنهادهای مفید امیرکبیر، مورد عناد و حسادت حاجی میرزا آغاسی قرار گرفت.

هنگامی که محمد شاه فوت کرد، ناصرالدین میرزا ـ که قصد حرکت به تهران و نشستن بر تخت سلطنت را داشت ـ‌ نمی‌توانست حتی هزینه سفر خود و همراهان را به تهران تهیه کند. در این هنگام که امیرکبیر در تبریز و ملقب به امیر نظام بود، با ضمانت شخصی، پول فراهم کرد و ناصرالدین شاه را به تهران آورد، ولی درباریان حتی مهد علیا، مادر ناصرالدین شاه که در زد و بندهای سیاسی خارجی دست داشت، مخالف امیر بودند، ولی ناصرالدین شاه هر روز بر مرتبه و مقامش می‌افزود، تا جایی که ملقب به امیرکبیر و صدراعظم شد و در مدت کوتاهی که امیرکبیر صدراعظم بود (در حالی که ناصرالدین شاه در آغاز سلطنت شانزده ‬سال داشت) با نبوغ خاص و احساسات پر شور میهن پرستی خود، کارهایی بس ارزنده کرد.

امیرکبیر در دوره کوتاه صدارت خود، اقدامات فراوانی انجام داد که مهمترین آن به قرار زیر است:

ایجاد امنیت و استقرار دولت، تنظیم قشون ایران به سبک اروپایی، ایجاد کارخانه‌های اسلحه‌سازی، اصلاح امور قضایی، جرح و تعدیل محاضر شرع، راه‌اندازی چاپارخانه، راه‌اندازی دارالفنون، فرستادن ایرانیان به خارج برای تحصیل، ایجاد روزنامه و انتشار کتب، ترویج ساده‌نویسی و لغو القاب، بنای بیمارستان و رواج تلقیح عمومی آبله، بازسازی ابنیه تاریخی، مبارزه با فساد و ارتشا، ترویج صنایع جدید، استخراج معادن، گسترش کشاورزی و آبیاری، گسترش تجارت داخلی و خارجی، کوتاه کردن دست اجانب در امور کشور، تعیین مشی سیاسی معینی در سیاست خارجی و اصلاح امور مالی و تعدیل بودجه و پایان دادن به حیف و میل پول و منابع کشور توسط حکومتی‌ها.

سال‌هاست ایران امروز به دنبال امیرکبیری جدید می‌گردد و بسیارند کسانی که تلاش کرده‌اند قبای گشاد امیر را بر تن خود بپوشانند و نیز بسیارند، کسانی که اطرافیانشان می‌خواهند لباس امیر را متناسب با قد و قواره آنها جلوه دهند؛ دریغ و افسوس که هر دو به خطا رفته‌اند!

این گونه نیست که مدیر خوب و موفق نداشته باشیم، بلکه تفاوت در این است که امیرکبیر با پاک‌دستی و صداقت و گذراندن مدتی کوتاه، خدمات فراوان و عالمانه‌ و ماندگاری به کشور کرد.

ظلم دیگر این که امیرکبیر تک‌بعدی دیده شود. امروز نام امیرکبیر بر جشنواره کارآفرینی نهاده شده که مسئول آن وزارت کار است، حال آن که نام امیر، بزرگتر و جامع‌تر از جشنواره مورد اشاره است و از آن ظالمانه‌تر، انتخاب‌های آلوده به ابهام این جشنواره است.

شاید از آن روی که این روزها، کار اقتصادی بزرگ، گره خورده به امتیازات دولتی است و کسی که می‌تواند امتیازهای بسیاری بگیرد، لابد می‌تواند خودش را برگزیده جشنواره هم جا بزند؟!

کارآفرینی و مدیریت واقعی، مفهوم شریفی است، همان گونه که امیر مدیر تاریخ ایران واقعا شریف بود.



نظرات شما عزیزان:

novinpardaz
ساعت21:39---18 دی 1390
شرکت نوين پرداز در شعار هر ايراني يک وب سايت در نظر دارد که وبلاگ ها را با هزينه تنها با 42 هزار تومان به همراه هاست و دومين رايگان و مديريت محتواي کامل و مجزا طراحي کرده و در اختيارشان قرار دهد اين فرصت را از دست ندهيد.
براي مشاوره و سفارش با ایمیل و شماره زير تماس بگيريد:
novinpardaz.iran@yahoo.com
يا در وقت اداري با اين شماره:09378461826
نمونه کارهاي وبلاگ هاي تبديل شده به سايت توسط شرکت نوين پرداز :
www.whmc.ir
www.turkfd.com
www.sibbaner.ir
www.mob4u.ir
و
.
.
واگر يک جامعه مجازي فراتر از کلوب خواستيد ما با قيمت کم اين امکان را براي شما فراهم کرده ايم.
دمو: www.netpatogh.ir
www.parspatogh.ir
همين سيستم را براي شما راه اندازي ميکنيم با هاست و دومين رايگان فقط 54 هزار تومان.
و
فروشگاه gid کاري از شرکت نوين پرداز ايران برنامه نويسي شده از صفر با امکان ارائه مشارکت در فروش براي بالا رفتن فروش با هاست و دومين رايگان فقط 59 هزار تومان.
دمو : www.asiapars.com
www.novinpardaz.ir

در صورتي که سيستم هاي ديگري مد نظر شما باشد با ما حتما تماس بگيريد تا با هزينه اندک سيستم مورد نظرتان را طراحي و در کمترين زمان ممکن در اختيارتان بزاريم.با تشکر گروه طراحان ايراني نوين پرداز.

براي مشاوره و سفارش با ایمیل زير تماس بگيريد:
novinpardaz.iran@yahoo.com
يا در وقت اداري با اين شماره:09378461826


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 18 دی 1390برچسب:,
ارسال توسط عباس کمالخانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 334
بازدید دیروز : 71
بازدید هفته : 549
بازدید ماه : 545
بازدید کل : 89778
تعداد مطالب : 672
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1