ايراني‌هاي جوگير!
هبوط
اجتماعی فرهنگی

نگاهي به افزايش برخي از نام‌ها در دوره‌هايي از زمان نشان مي‌دهد برخي از والدين ايراني برنامه يا تدبير درستي براي اسم‌گذاري ندارند.

هر چند اسامي‌اي نظير هستي، آيدا يا ستايش بي‌ترديد جز اسامي زيبايي محسوب مي‌شوند، اما اگر تنها دليل انتخاب اين اسامي پرطرفدار بودن شخصيت اول يك سريال تلويزيوني باشد، كمي نااميدكننده به نظر مي‌رسد.

براساس اعلام سازمان ثبت‌احوال، سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي هم در برخي مواقع الگوي انتخاب نام مي‌شوند و به عنوان مثال سريال «ستايش» در اين زمينه تاثيرگذار بود.

همزمان با پخش سريال‌هاي «ميوه ممنوعه» و «پنج كيلومتر تا بهشت» تمايل به انتخاب نام‌هاي «هستي» و «آيدا» كه شخصيت‌هاي اصلي اين سريال‌ها بودند در كشور افزايش يافت.

در سال 85 نام ستايش رتبه پنجم را داشته و به مراتب فراواني آن افزايش يافته و سال گذشته و امسال سومين نام پرطرفدار در كشور بوده است.

امسال هم فراواني نام «آيدا» افزايش يافته و فراواني نام «هستي» در حال افزايش است.

مديركل اسناد هويتي سازمان ثبت‌احوال كشور مي‌گويد: اتفاقات و وقايعي كه در سنوات گذشته رخ داده در انتخاب نام افراد بسيار اثرگذار بوده است، به عنوان مثال پيش از انقلاب اسلامي فراواني نام «روح‌الله» 400 مورد در هر سال بود، در حالي كه پس از وقوع انقلاب اسلامي فراواني اين نام به 9 تا 20 هزار مورد در سال افزايش يافت.

محسن اسماعيلي ادامه مي‌دهد: محمدرضا هم نام زيبايي است و اكنون هم فراواني زيادي دارد؛ فراواني اين نام پيش از انقلاب بسيار زياد بوده، در حالي كه در سال‌هاي نخست پس از پيروزي انقلاب، فراواني اين نام بسيار كاهش يافت. نام قهرمانان ملي و بين‌المللي كشور هم معمولا از نام‌هاي پرطرفدار هستند.

با وجود اين به گفته اسماعيلي، سليقه جامعه در انتخاب نام تا حدودي نسبت به گذشته تغيير كرده و اين تغيير يك هشدار است و نهادهاي مختلف مانند رسانه‌ها، آموزش و پرورش، سازمان‌هاي فرهنگي و هنري، شهرداري‌‌ها و دانشگاه‌ها بايد جهت فرهنگ‌سازي انتخاب نام بهتر عمل كنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط عباس کمالخانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 116
بازدید دیروز : 71
بازدید هفته : 331
بازدید ماه : 327
بازدید کل : 89560
تعداد مطالب : 672
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1